En kontinuitetsplan är en serie rutiner som hjälper företag att återhämta sig från störningar. Dessa planer tar upp återhämtningen av kritiska eller tidskänsliga processer, resurser och inventarier. Att utveckla en BCP är komplext och kräver samarbete från alla intressenter. En bra BCP minskar riskerna och minskar effekterna av katastrofer eller oplanerade händelser på ett företags resultat.
Krav för återhämtning
Syftet med kontinuitetsplanering är att hjälpa organisationer att hålla igång sin verksamhet efter en störning. En bra plan kan mildra effekterna av katastrofer, t.ex. naturkatastrofer, fel i leveranskedjan, cyberattacker och pandemier. Det första steget i kontinuitetsprocessen är att fastställa vilka funktioner som är kritiska för en organisation. Därefter kan administratörerna implementera failover-mekanismer som diskspegling. Detta gör att dataåtkomst kan fortsätta även om den primära platsen är inaktiverad.
Företag måste också fastställa acceptabel nedtid för att säkerställa att verksamheten kan fortsätta att fungera efter ett avbrott. Detta kan fastställas genom att utvärdera hur en incident påverkar viktiga intressenter som anställda och kunder. Att skapa en kontinuitetsplan för verksamheten involverar hela organisationen från topp till botten. Detta inkluderar IT- och ledningsgrupper samt säkerhetsteamet. Ett starkt partnerskap mellan dessa avdelningar kan minska risken för motstridiga policyer. Det ökar också sannolikheten för att företaget snabbt kan reagera på en katastrof.
Krav för kontinuitetsplanering
Kontinuitetsplanering fokuserar på hot mot människor och fysisk infrastruktur samt teknik och data. Syftet är att mildra dessa hot genom att införa strategier som gör att viktiga affärsprocesser kan fortsätta även om en katastrof inträffar. Ett finansföretag som lagrar data på två olika platser kommer till exempel att ha tillgång till viktig information även om en av platserna förstörs. På samma sätt kommer ett företag som köper råvaror från flera leverantörer att ha en försörjningskälla om en leverantör drabbas av avbrott.
BCP-processen inleds med en BIA och RA, som identifierar kritiska affärsfunktioner och de interna och externa risker och katastrofer som kan påverka dessa processer. Dessa återspeglas sedan i SLA:erna för varje kritisk funktion och process. Detta följs av en RAC som fastställer den minsta återhämtningstiden för varje process. Slutligen utarbetas en plan för att minimera effekterna av störningar och upprätthålla tjänsteleveransen till kunder, anställda och andra intressenter.
Krav på utbildning
Att skapa en kontinuitetsplan kräver en hel del planering, noggrannhet och samarbete mellan olika intressenter. När analysen av verksamhetens påverkan är klar måste företagen utveckla en responsstrategi för varje identifierad risk.
Detta kan omfatta att identifiera de åtgärder som krävs för att upprätthålla verksamheten i händelse av en störning, lyfta fram resurser och personal som måste vara tillgängliga och beskriva tidsramar för återhämtning. Planen måste också testas flera gånger om året för att säkerställa att den är effektiv.
Oavsett om det handlar om en översvämning, en cyberattack eller förlusten av en viktig leverantör kan alla störningar påverka slutresultatet genom minskade intäkter och minskat kundförtroende. En robust kontinuitetsplan kan hålla kunderna nöjda, visa upp organisationens motståndskraft och bidra till att minska återhämtningstiderna. BCI har som mål att höja standarden inom affärskontinuitet och främja bästa praxis, och tillhandahåller utbildning och produkter för företag som vill förbättra sin motståndskraft. Det är enkelt att komma igång med hjälp av de kostnadsfria resurser och verktyg som finns tillgängliga på deras webbplats.
Krav på övervakning
Efter en störande händelse måste ett företag övervaka sina återhämtningsprocesser. Det måste också testa och underhålla planerna för att säkerställa att de fungerar som avsett. Detta inkluderar en översyn av de kritiska funktioner som identifierats i BIA och de risker som beskrivs i RA, samt uppdateringar av planen baserat på förändringar i interna eller externa omständigheter.
Det är viktigt att organisationer utvecklar och tillämpar planer för att hantera katastrofer, t.ex. bränder, naturkatastrofer och cyberattacker. En stark kontinuitetsplan kan hjälpa en organisation att minimera effekterna av en störning genom att spara pengar och tid på återhämtning och genom att förhindra ekonomiska, personliga och ryktesmässiga förluster för kunder och anställda.
En robust kontinuitetsplan kräver ett dedikerat team av medarbetare som hanterar planerings- och genomförandeprocesserna. Det innebär också att använda failover-teknik som upprätthåller uppdaterade kopior av data på flera platser för att minska stilleståndstiden och skydda mot förlorade eller skadade data.