Ett gamification-system som erbjuder omedelbara, igenkännbara belöningar är ett utmärkt sätt att öka medarbetarnas motivation. Medarbetarna kan arbeta mot mätbara mål i realtid och få feedback från ledningen.
Alla gamification-program behöver inte kretsa kring produktivitet. Vänskaplig konkurrens kan också hjälpa medarbetarna att känna sig motiverade. Att anordna företagstävlingar som chili cook-offs eller kostymtävlingar och erbjuda tidsbegränsade priser som exklusiva resekampanjer kan förbättra moralen.
- BelöningarAtt använda gamification för att uppmuntra anställda eller användare att engagera sig i vissa processer kan öka företagets framgång och resultat. Detta görs genom att integrera spelelement med professionellt arbete och uppmuntra förväntade beteenden som leder till ökad kundlojalitet, lägre personalomsättning och förbättrad övergripande kvalitet på arbetet. Ett fitnessföretag kan till exempel locka medarbetarna att röra sig mer genom att använda spelifiering för att mäta steg och tävla mot varandra. På så sätt får de mer motion och mår bättre, vilket förbättrar deras allmänna hälsa.
För en personalgrupp med många millenniegenerationer kan du överväga att integrera spelliknande aktiviteter som företagsutflykter för att stärka teamkänslan eller en tävling som motiverar dem att lära sig mer om dina produkter och tjänster. Om möjligt bör spelifieringen även omfatta verkliga belöningar för deltagande, t.ex. företagsprylar eller presentkort på nätet.
- UtmaningarMånga företag använder gamification för att motivera anställda att arbeta hårdare med hjälp av lite vänskaplig konkurrens. Genom att skapa ett poängsystem, topplistor eller till och med låta teammedlemmar tävla mot varandra för att vinna exklusiva resekampanjer, kan företag få alla ombord för att se vem som kan stänga mest försäljning eller bli nästa toppresterande anställd.
Möjligheten att spelifiera arbetsuppgifter gör också att medarbetarna kan få feedback i realtid så att de inte behöver vänta på en årlig utvärdering eller få en överraskning när de inte når sina mål. Den här typen av spelifiering ger omedelbar uppskattning och feedback som bidrar till att öka medarbetarnas engagemang, vilket i sin tur leder till bättre arbetsprestationer. Detta är särskilt viktigt eftersom engagerade medarbetare är 87 % mindre benägna att lämna sitt företag.
- Belöning för framgångGamification är ett effektivt sätt att ge medarbetarna belöningar för deras framgång. Dessa belöningar är inte nödvändigtvis presentkort eller produkter, utan kan vara något så enkelt som ett erkännande för att ha vunnit ett spel eller nått ett riktmärke för medarbetarnas prestationer. Precis som att en arbetsplatskultur inte är en universallösning är inte heller gamification det. Det viktigaste är att noggrant analysera vilka mål du har för dina medarbetare och hur de skulle vilja belönas för sina prestationer.
Till exempel kan ditt team vara mer intresserat av att delta i obligatoriska kurser om ämnen som säkerhet på arbetsplatsen om de kan få belöningar och priser för att göra det. Eller så kanske ditt team känner sig motiverade att slå sin tidigare poäng för en viss eLearning-kurs när de belönas med exklusiva resemöjligheter för företaget.
- TävlingDet finns många sätt att integrera tävling i det dagliga arbetet. Du kan spelifiera introduktionen för nyanställda, förvandla rutinuppgifter till ett spel som kräver att medarbetarna slutför dem alla, eller helt enkelt utmana dem att slå sitt personbästa. Att integrera spelifiering i utbildningsprogram kan förbättra deltagandet och göra innehållet mer engagerande, och det fungerar särskilt bra för yngre generationer. Ett företag som ville lära sin personal från millenniegenerationen grunderna i matlagning gjorde det till exempel genom att skapa Nintendo-liknande spel som de kunde spela på sina telefoner eller surfplattor.
När en anställd slutför en utbildning eller når ett KPI-riktmärke kan ett offentligt erkännande bidra till att uppmuntra deltagande och öka motivationen. Företag bör dock vara försiktiga med att inte överanvända externa belöningar eftersom de kan leda till självbelåtenhet.
- Erkännande på platsVissa människor gillar att visa upp sina prestationer, och gamification kan vara en möjlighet för dem att göra det. När medarbetare uppnår milstolpar i utbildningen, når KPI-riktmärken eller slutför projekt i tid kan lite offentligt erkännande göra mycket för att hålla dem motiverade och engagerade. Dessutom kan spelifiering skapa en känsla av lagarbete. Medarbetarna kan arbeta tillsammans för att få belöningar eller uppnå mål för företaget, vilket främjar en fantastisk känsla av solidaritet.
Spelifiering kan också ge erkännande på plats, vilket eliminerar behovet av en årlig utvärdering och ger omedelbar feedback till medarbetarna när de gör ett bra val eller presterar bra i en uppgift. Detta kan bidra till att motivera medarbetarna att arbeta hårdare och bättre i framtiden. Om en medarbetare t.ex. vinner en tävling för företaget kan de få omedelbart erkännande via en topplista.